Weiss Klinik CHORZÓWWeiss Klinik GLIWICE
Telefony 2
Tel. +48 (32) 245 97 63-64 | Kom. +48 606 690 188

Groźny cukier w oku

Cukrzyca to choroba, która często wywołuje zmiany w narządzie wzroku. Uszkadza wszystkie naczynia krwionośne – także w oku, zaburzając prawidłowe widzenie. Nieleczone zmiany cukrzycowe w oczach mogą doprowadzić do trwałego, nieodwracalnego upośledzenia widzenia, trudnej do kontrolowania jaskry, a nawet utraty wzroku!

Retinopatia cukrzycowa, czyli zmiany w siatkówce oka, pojawiające się w przebiegu cukrzycy, jest ściśle związana z czasem trwania choroby i jej typem, gdyż zmiany cukrzycowe dotyczą 40% pacjentów z cukrzycą typu 1. (tzw. cukrzycą młodzieńczą) i 20% pacjentów cierpiących na cukrzycę typu 2. („cukrzycę starczą”).

Niestety często retinopatia cukrzycowa może nie dawać żadnych objawów. A jeśli już objawy się pojawiają, to zazwyczaj pacjenci nie zwracają na nie uwagi – przyjmując zaburzenia widzenia jako przejściowe i normalne. - Nie powinniśmy bagatelizować żadnych trwających dłużej problemów z widzeniem – przestrzega lek. med. Justyna Krowicka, specjalista chorób oczu z Weiss Klinik. – Problemy z ostrością widzenia, z widzeniem dalekim, z widzeniem nocą, z widzeniem kontrastów, z rozpoznawaniem barw czy tzw. plamy przed okiem – to objawy, które mogą wystąpić dużo wcześniej od wystąpienia jakichkolwiek zmian w siatkówce! – dodaje pani doktor.

Dlatego istotne są regularne wizyty u okulisty. Jeśli chorujemy na cukrzycę, to powinniśmy pamiętać, by odwiedzać okulistę przynajmniej raz w roku. Podczas wizyty lekarz powinien przede wszystkim wykonać badanie dna oczu, czyli oceny siatkówki pod kątem zmian cukrzycowych. – Rozpoznanie zmian typowych dla cukrzycy nie nastręcza większych problemów. Nierzadko zdarza się, że to okulista pierwszy stawia diagnozę choroby cukrzycowej – stwierdza Justyna Krowicka.

Leczenie wczesnych zmian cukrzycowych wymaga jedynie regularnych kontroli okulistycznych, przynajmniej co 12 miesięcy. Zmiany bardziej zaawansowane wymagają częstszych kontroli (co 3 lub 6 miesięcy). Nierzadko konieczne są również zabiegi pozwalające zachować widzenie. – To na przykład laseroterapia siatkówki, usunięcie zaćmy czy usunięcie ciała szklistego. Czasami konieczne jest podawanie leków do ciała szklistego lub zastosowanie kilku terapii łącznie – tłumaczy specjalistka z Weiss Klinik.

Cukrzyca stanowi główny powód utraty widzenia w krajach rozwiniętych. Ścisła kontrola poziomu cukru we krwi, masy ciała i ciśnienia tętniczego może opóźnić rozwój zmian cukrzycowych w oku, a tym samym zachować na dłużej pełny komfort życia z tą chorobą.

dr KrowickaLek. med. Justyna Krowicka, specjalista chorób oczu z Weiss Klinik
Złożony patomechanizm występowania i nasilenia retinopatii cukrzycowej skłania ku temu, by każdą progresję – nawet nieproliferacyjnej retinopatii cukrzycowej – traktować poważniej. Wydaje się bowiem, że wcześnie wdrożona, „celowana” laseroterapia siatkówki może uchronić pacjenta przed procedurami bardziej inwazyjnymi, pozwala lepiej kontrolować „na bieżąco” zmiany siatkówkowe i zachować na dłużej pełne widzenie.

Pozostałe publikacje

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>